Bruce Willisin
kuolematon lausahdus tuli ensimmäisenä mieleen viimeisen tarkkarin jälkeen. Nyt
olen vapaa! Hallelujah!
Vapaus on relatiivinen käsite, mutta kuitenkin. Tätä hetkeä olen viimeiset
kymmenen kuukautta odotellut, välillä luottavaisesti, välillä epätoivon
partaalla. Nyt siis saan lentää ilman kouluttajia, olen siis Kenya Airwaysin
ensimmäinen suomalainen kapteeni! Aika maheeta…
![]() |
Congratulations Captain! |
Koulutuslentoja,
tarkastuslennot mukaan laskettuna, lensin n 100 tuntia. Aikaa siihen kului
kaksi kuukautta. Tahti ei ollut päätä huimaavaa, mikä johtui pienestä
kouluttajamäärästä. Meidän expattien annettiin vain lentää
tarkastuslentäjäkelpparin omaavien kanssa. Syy siihen taas on että ekalla
expatilla tuli hieman erimielisyyksiä erään kouluttajan kanssa (joka siis oli
erittäin ay-myönteinen, eli expat-vastainen. Ay siis tässä tarkoittaa
ammattiyhdistystä, ei sitä suomalaista lentoyhtiötä…).
Koulutus oli
tarkkaa, ei mitään vikaa siinä, näinhän sen tulee ollakin. Siinä lennoilla
käytiin läpi koko koneen käsikirja ja paljon muuta. Opiskella sai ihan
huolella, mutta sehän on kun pistäisi rahaa pankkiin kun itselleen kertailee.
Kouluttajat olivat ihan mukavia, kunhan piti heidän kanssa oikean asenteen, eli
nöyrän ja oppimishaluisen. Yksi italiaano on nyt kolmatta kuukautta
lentokiellossa, kun eräällä lennolla onnistui loukkaamaan kouluttajaa. Kuulustelun
jälkeen hänet pistettiin lentokieltoon rangaistuksena uppiniskaisuudesta, sitä
on nyt kestänyt kolme kuukautta. Koska kyseinen kouluttaja on hyvä kaveri
pääohjaajan kanssa, voi olla että spagetit on syöty eikä kundin ”tarvitse” enää
lentää. Hieman kornia kun tarve on täällä kova, mutta minkäs teet, kenialaiset
ovat ylpeätä kansaa. Tosin, niin ovat italiaanotkin ja tässä taitaa olla
ongelman ydin. Ehdotin anteeksipyyntöä jos vielä haluaa lentää (vaikkei mitään
väärää olisi tehnytkään), mutta veikkaan ettei sellaista ihan heti kuulu…
![]() |
Nampula, Cat C-luokan kenttä. Noita pieniä "kukkuloita" löytyy vähän joka puolelta ja kiitotiekin kokonaiset 1600m... |
Kun viimeinenkin
koulutusaihe oltiin käyty läpi oli tarkkarien vuoro. Niitä oli sitten kolme
kappaletta, aikuisten oikeasti. Nämä kolme piti tietenkin lentää eri
kouluttajien kanssa, ja jokainen saattoi kysellä ihan mitä tahansa koneesta tai
operoinnista… Kohdalleni sattui kuitenkin hyvät kouluttajat jotka eivät
kiusakseen kyselleet, vaan ihan asiaa, ja lennot onnistuivat ihan hyvin.
Viimeisen lennon jälkeen kuuluikin sitten keskijakkaralta: ”You failed to fail, congratulations!” Ja
kuka väitti ettei kenialaisilla ole huumoria…
Viimeinen
tarkastuslento oli kyllä tapahtumarikas. Kävimme kahdesti sotavyöhykkeellä,
Etelä-sudanin Jubassa. Jubaan lennetään vain ja ainoastaan koska lipuista saa
niin hyvää katetta, jos lentäjiltä kysyttäisiin ei sinne lennettäisi. Paikka on
tunnettu ennen kaikkea olemattoman huonosta lennonjohdosta, vilkkaasta
liikenteestä ja huonoista laitteistaan. Ei 2400m pitkässä kiitotiessäkään
mitään kehumista ole, kuoppainen kuin naapurin soratie. Lisätään soppaan vielä
liuta venäläisiä jotka lentävät vähän miten haluavat ja valehtelevat
sijainnistaan, niin soppa on valmis.
Toisella
käynnillä Flydubain kone (B737-800) yritti tunkea meidän ja ison Antonovin
välistä. Kouluttajakippari juoksi ulos vartioimaan siipeämme, ja yritti
vakuuttaa heille etteivät mahdu. Päättivät kuitenkin yrittää, ja hetken
kuluttua näin Antonovin siivenkärjen maassa. Silläkin puolella oli ollut kaveri
katsomassa (paikallinen tosin), mutta hän seisoi siiven takana… Flydubain
winglet oli melkein poikki, joten ”pääsivät” nauttimaan Juban yöpyvästä. Good
luck… Heti perään, lähtiessämme, torni yritti selvittää meidät yhtä ahtaaseen
aukkoon, eipä suostuttu.
![]() |
Tästä ehkä saa käsityksen miten läheltä tuo Flydubai meni. Asematasolla ei kuvia uskalla ottaa, takavarikoivat mekaanikon kameran kun hän yhtiön pyynnöstä kävi ottamassa... |
Lähtöä odotellessa
huomasi miten hukassa torni oli. Hän kysyi ensin yhden koneen sijaintia,
jolloin he ilmoittivat että laskeutuivat juuri. Hetken kuluttua hän kysyi
toisen koneen sijaintia, jolloin he vastasivat laskeutuneen 15min sitten…
Lisämausteena,
tultuamme takaisin Nairobiin, seisoimme parkissa kun Jumbojetin winglet
pyyhkäisi alle metrin päästä ohjaamosta. Sen koneen perämies ei edes huomannut koko
hommaa, rupatteli vain iloisesti kipparin kanssa…
Ensimmäinen
afrikkalainen soololentoni meni muuten sitten neljä päivää myöhemmin samaan
paikkaan, kahdesti. Kaikki sujui kuitenkin ihan hyvin, ellei huomioida pientä
sählinkiä matkustajamäärän kanssa. Olimme melkein valmiit lähtöön, kun purseri
ilmoitti että lukumäärä on oikein mutta matkustajien nimet eivät. Sitä
selvitellessä koneen viereen ilmestyi poliisi. Hetken ihmettelyn jälkeen
selvisi ettei poliisi halunnut päästää kyydissä olleita 9 yhdeksää valtion
virkamiestä maasta. Jaahas, ei muuta kun heput ulos, uusi painolaskelma ja
lähtöön. Siinä vaiheessa nimetkin täsmäsivät J
![]() |
Hyttyssatoa Entebbestä. Tämä ei kuulemma vielä mitään... |
On täällä
muutenkin sattunut ja tapahtunut. Ghanalainen kollegani oli ensimmäinen joka
valmistui. Hän kerkesi lentää noin kuukauden kunnes lensi Dar-el-salaamiin.
Normaaliin malliin kentän päällä makoili iltapäivällä ukkospilviä. He tekivät
laskun kesken ukkoskuuroa ja suistuivat hetkeksi kiitotieltä, ennen kun hän sai
ohjattua koneen takaisin. Kukaan ei rytäkässä onneksi loukkaantunut, toinen
moottori otti kuitenkin turpiinsa. Tutkinta on vielä kesken eikä virallista
syytä ole. Selvää on kuitenkin ettei paikan lennonjohto yleensä kovin hyvä ole,
tuulimittauspaikka on kiitotien toisessa päässä ja vettä oli kiitotiellä. Oliko
kyseessä ohjaajavirhe vai odottamaton tuulenpuska toivottavasti vielä selviää.
Kunne asia selviää kaveria ei kuitenkaan päästetä lentämään.
Täällä on
muutenkin expattien joukossa käynyt kato. Ensimmäinen heppu, kolumbialainen,
katosi uudenvuoden jälkeen sanaakaan sanomatta (takaisin Kolumbiaan siis).
Seuraava latino irtisanoi itsensä pari kuukautta myöhemmin (samasta maasta
hänkin), mutta ihan virallisesti siis. Yksi itaaliano on nyt kolmatta kuukautta
kotona hoitamassa sairasta tytärtään, veikkaan ettei tule takaisin, kaksi muuta
samaisesta saapasmaasta lähtivät yllättäen pari viikkoa sitten perhesyihin
vedoten (perhesyy taidetaan aikuisten oikeasti kirjoittaa Alitalo, vai mikä se
paikallinen firma nyt siellä onkaan…). Kun siihen lisää ne kaksi lentokiellossa
olevaa, meitä lentäviä expatteja on nyt kaksi (kymmenestä). Yksi kolumbialainen
vielä odottaa lentokoulutustaan, nähtäväksi jää toteutuuko koskaan…
![]() |
Kamoon kaverit, mun pitäis päästä töihin... |
Vappua
viettäessä, seuraavia lentoja odotellessa (tänään…), glada wappen sinne vaan!
Oli muuten mukava herätä ilman päänsärkyä, sillistä tekisi kyllä vähän mieli.
No, lennetään nyt ensin.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar