Kävimme Maasai
Marassa, bongaamassa villieläimiä. Niitä tulikin sitten bongattua huolella.
Siitä enemmän edellisessä kirjoituksessa, på svenska. Menomatkalla pääsin myös
bongaamaan bushlentämistä, oikein olan takaa. Kokemus oli mieleenpainuva
tällaiselle aina valvotussa ilmatilassa lentäneelle…
Air Kenyan (ei
siis Kenya Airways. Toim. Huom.) terminaali on pieni ja jotenkin herttainen.
Eipä siellä oikein muuta ollut kuin kahvila. Turvatarkastus kuitenkin tehtiin,
melko normaaliin tapaan. Platalla seissyt Cessna 208 Caravan lähti sitten
aikataulussa, PT6:nen luotettavasti ulisien.
Tuli jotenkin E110 Bandeirante
ajat mieleen… oi niitä aikoja. Anyway, tämä oli ainoa kerta kun olimme
aikataulussa, kapteeni nimittäin ilmoitti että matkan varrella teemme 4
lisästoppia. Jo tässä vaiheessa tajusimme että aikataulu meni ikkunasta ulos.

8500 jalan
korkeudessa matka taittui maisemia katsellessa paineistamattomassa koneessa,
välillä maasto kävi aika lähellä. Kerran jouduimme kymppitonniin, muuten maasto
olisi tullut vastaan. En huomannut hypoksian oireitaJ. Eka stoppi oli Nakuru, kenttä jota
käyttävät harvoin. Sen takia seeprat ja gasellit olivat vallanneet kiitotien,
ylilento metri-parin korkeudessa säikytti useimmat tiehensä. Laskuun tultaessa
muutama rohkea oli vielä kiitotiellä, tajusivat kuitenkin väistyä hieman
syrjemmälle. Kävi mielessä, että toivottavasti pojat tietävät mitä tekevät…
Hienosti tuntuivat kuitenkin hallitsevan hommansa. Platalle rullaaminen piti
tehdä hitaasti, puhvelit kun eivät halunneet siirtyä mutakylvystään pois.

Hetken
odoteltuamme selvisi että matkustajat odottivat sittenkin naapurikentällä,
joten ei muuta kuin sinne. Se olikin ruohokenttä, melkein yhtä leveä kuin
pitkä. Hieman odotin että olisivat käyttäneet pehmeän kentän tekniikkaa,
ilmeisesti alusta oli kuitenkin niin kova ettei tarvetta ollut, tai sitten
tekniikka on parissakymmenessä vuodessa muuttunut…
Seuraavat kolme
stoppia tarjosivat kaikki erilaisia kiitoteitä. Oli pitkää ja soraista, lyhyttä
ja hiekkaista, kurvikasta en tosin löytänyt. Pari matkustajaa jätettiin
kyydistä, seuraavalla stopilla toiset nousivat kyytiin ja lopuksi vuorossa oli
meidän kenttä, Kikorok. Perille saavuimme reilut pari tuntia myöhässä. Tämä on
tietenkin aika paljon, huomioiden että suoraa reittiä matka olisi kestänyt
40min. E-lippuja kuin katsoimme oikein tarkkaan, siellä kyllä mainittiin että
lisästoppeja saattaa tulla… Noh, tämä on Afrikka.
Paluumatka Twin
Otterissa oli melko tapahtumaton, liikkeelle lähdettiin hieman myöhässä,
Nairobiin saavuttiin kuitenkin aikataulussa. Ammattilaisen silmä bongasi
muutaman maininnan arvoisen seikan. Turvabriiffaus annettiin joka lennolla,
mallia seuraava kenttä, aika ja koneessa on näin ja näin monta varauloskäyntiä.
Pitäkää turvavyöt kiinni koko matkan! Tarjoilu rajoittui karkkeihin, mutta
eihän se Suomessakaan ole sen kummallisempaa… Vesipulloja löytyi
itsepalveluperiaatteella, hyvä niin.
Tämä oli
ensikosketukseni tämäntyyppiseen lentämiseen, itselleni tällaisia kenttiä ei
ole luvassa (koska kaikki yhtiöni käyttämät kentät ovat asvaltoitujaJ). Sen sijaan sain muistutuksen siitä
miten erilaiset haasteet tulevat täällä olemaan. Sää harvemmin on ongelma,
ellei sitten puhuta ukkosista, eniten päänvaivaa tuottaa kuulemma olematon
lennonjohto ja huonot menetelmät. Täällä joutuu ilmeisen paljon pärjäämään
yksin.
Vielä on
Emppusimut Amsterdamissa jäljellä, loppu onkin vain paperityötä. Amsterdam on tehokkaampi
keikka, siihen ei uppoa kuin kymmenen päivää. Katsotaan kuitenkin milloin pääsen
Amsterdamiin asti, juuri nyt näyttää siltä että homma taas hieman tökkii. Nyt
ei ole vuorossa ”kuin” viisi koulutuslentoa ja kaksi tarkkaria (kyllä, kaksi
kappaletta. Toinen on company ja toinen IFR. Sisällöltään melko samanlaisia…). Oikeutetusti
voi kysellä miksi viisi koulutussessiota, toisaalta olen kuullut tarinoita
tarkkarien sisällöstä… Voi olla että on hyvä treenata, tarkkareista kuitenkin
enemmän kun ovat takanapäin. Maaginen sana on kuulemma multiple failures…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar