Nyt on tullut
Länsi-Afrikkakin tutuksi. Viime viikolla pääsin tutustumaan Kameruniin
kahdesti.
Lentotoimintakäsikirjaa
(OM-A) opiskellessani löysin kohdan missä mainitaan viimeaikainen kokemus.
Siinä sanotaan yksiselitteisesti, että jos et ole reittilennolla jossakin
kohteessa viimeisen 12kk:n aikana, sinun täytyy käydä siellä kouluttajan kanssa
tai sitten opsaamassa, eli jumpparilla.
Kun kyselin tästä kohdasta, sain kuulla
ettei pitäisi olla siellä. No mutta kun se on.
Ote työvuorolistasta. |
Olen samaa mieltä
ettei kohdassa ole juurikaan järkeä, koska siinä ei eritellä vaikeita ja
helppoja lentokenttiä, se koskee kaikkia. Tämän mukaan et siis voisi lähteä
uuteen kohteeseen, ilman koulutuslentoa. Kuinka moni on lentänyt esim Kajaaniin
viimeisen vuoden aikana? Eli tämän mukaan pitäisi sitten olla kouluttaja
mukana… Kenya Airways aloitti keväällä lennot Zanzibariin, muutaman vuoden
tauon jälkeen. Mitäs luulette, ovatko kipparit käyneet siellä kouluttajan
kanssa…
Sen sijaan että
olisin saanut kehuja siitä että haluan noudattaa sääntöjä, sain periaatteessa
haukut. Eli kyllä on hyvä noudattaa sääntöjä, muttei aina… Aahaa..
Olen tästä
kohdasta kuitenkin yrittänyt pitää kiinni ja sen sijaan kysellyt että milloin
muuttavat kyseistä kohtaa. Kuulemma työn alla… Välillä väsyy kuitenkin
taisteluun tuulimyllyjä vastaan.
Alkuperäisessä
työvuorolistassani oli merkitty Douala, Kamerun, lennoksi kouluttajan kanssa. ”Hyvä”,
ajattelin, vihdoinkin homma rupeaa toimimaan. Koneessa minua oli kuitenkin
vastassa normiperämies, eli kouluttaja oli poistettu lennolta ja tilalle
laitettu perämies. Minulle ei tietenkään ilmoitettu, koska tietänevät etten
olisi lähtenyt.
![]() |
Lontoossa (simukeikalla), löysin plagiaattikahvilan. Mutta kyllä olisivat voineet paremman nimen kuin Stprbucks keksiä... ;-) |
Koska kohde ei
ole mitenkään vaikea, päätin kuitenkin lähteä (kyllä, rikoin sääntöjä!). Koska
nyt olen käynyt siellä, sain tietenkin heti perään lennon samaan kohteeseen.
Lentäminen
Kameruniin, ei sinänsä ole vaikeata, hieman erilaista kylläkin. Suuri osa
lennosta on Kongon päällä, ja siellä radio toimii, jos toimii. Jos ei VHF:llä
saa yhteyttä niin sitten HF:llä. Ehkä. Lähetysten laatu on sitten mitä on eikä
aina saa lennonjohdosta selvää. Usein ei edes HF:llä kuule mitään. Näin ollen,
paluumatkalla, lensimme melkein tunnin saamatta yhteyttä kehenkään. Se ei kerta
kaikkiaan onnistunut, vaikka tasaisin välein yritimme. Taas uusi kokemus
plakkariin, tuo HF:än käyttö. Eipä taida Flyben Empuissa sitä edes löytyä,
busseista en tiedä. Normipäivä.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar