tisdag 20 maj 2014

Jag tror, jag tror, på sommaren

Ryktena berättar att sommarvärmen kommit till Finland, väl så, också om det var tillfälligt? Här går vi mot vinter, vilket betyder att temperaturen sjunker några grader, knappt så man marker. Den långa regnperioden borde ha börjat redan i april, men regnen låter ännu vänta på sig. Normalt sett borde det regna mycket i både april och maj, hittills har det knappt kommit mer än sporadiska skurar.
De kunniga i finska (sorry Bosse) har redan kanske läst det, men nu är jag alltså fri! För tre veckor sedan flög jag mina tre checkflight, godkänt. Lite måste man väl ännu plugga på, men just nu njuter jag av friheten en stund. Fri betyder då i det här sammanhanget att jag slipper instruktörer och får vara högsta hönset ombord.
På Nicus födiskalas kördes det go-cart. Ni kan kanske upptäcka
det stora barnet där i sista raden, som hänsynslöst körde om
de mindre, då när det lyckades...
Det har fungerat bra att flyga med de kenyanska styrmännen. Deras engelska är ypperlig (bättre än min), märks att de gått i bra skolor. Det är få fattiga som har råd med utbildningen. En flygskola där flygbolaget o staten står för de mesta kostnaderna, existerar inte, däremot har bolaget nog hjälp till med att garantera lån till en bättre ränta. Räntenivån på normala lån, typ bostads- eller dylika, ligger på 15%. Lånar man i dollar kommer man ner till kanske 8-9%, så det är en viss skillnad jämfört med Finland. Inte att undra på att många föredrar hyresboende, även bland kaptenerna. Dessutom är det många som försöker skaffa sig extra inkomster genom att importera bilar eller dylikt. Eftersom bilarna här är dyrare än t.o.m. i Finland, är det inte ovanligt att importera begagnade sådana, närmast från Japan. Processen är inte särdeles svår, men man måste veta vad man gör. Därför är det lättare att använda en förmedlare.
Utsikt från Ngong Hills. Ett ypperligt picnic-ställe.
Själva flygandet börjar så småningom kännas bekant igen och jag har också börjat vänja mig vid bolagets sätt att jobba. Lite besvärligt tycker jag att de gör vissa saker, svårt för en lat själ som jag, men det är väl bara att försöka anpassa sig.
Största problemet har jag ännu med flygtrafikledningen, eller närmast då den dåliga kvalitén på den. Bristfälligt flygledande kan jag ännu stå ut med, problemet är att jag inte hör vad de säger. Nu menar jag inte enbart att jag inte förstår vad de säger, eftersom de sällan använder standardfraseologi som man gör i Europa, det är också ett problem. Man måste helt enkelt veta vad de säger?!? Nu menar jag att radiosändarna tycks vara så få och dåliga att man ofta inte hör något alls. Sen får man hålla på och hojta tills man igen är inom räckvidd, eller så förmedlar ett annat plan ditt meddelande. Mycket sprakande och lite disciplin är kännetecknande för trafiken här. I stället för att vänta på sin tur, trycker man tangenten i botten och börjar prata. För den som inte visste det så kan jag upplysa om att ifall två försöker sända i radion samtidigt, blir det bara sprak och totalt oförståeligt, de två sändarna så att säga tar ut varandra.
Jambo jet, Kenya Airways 100% ägda lågprisbolag.
Liksom säkert överallt i världen, är de unga styrmännen duktiga och vill gärna visa det, men den följden att man i emellanåt får bromsa lite och förklara att en gammal kapten behöver lite tid att få tänka på saker, i synnerhet eftersom miljön är ny. Inga problem med besättningarna ännu, men det hade jag inte väntat mig heller.
Det som lite överraskat mig är att mekanikerna inte har riktigt samma inställning som i Europa. I Europa är det ingen som ifrågasätter dina beslut, om du tycker att planet inte är i flygskick. Här tycker de närmast att du är besvärlig om du börjar kräva att planet ska vara i skick. Ett exempel.
Ena displayn på kaptenens sida var sönder. Enligt handboken är det inte tillåtet, men däremot får en display på styrmannens sida vara ur funktion. Problemet löstes förstås så (jag vet att de inte har displayer i reserv, det har man inte i Finland heller) att man bytte displayerna sinsemellan, så att jag fick den fungerande. Problemet löst! Inte enligt mig. Jag upplyste dem om att det inte räcker, eftersom vi skulle flyga till Juba i Syd-Sudan, ett flygfält ökänt för sin bristfälliga flygledning och intensiva trafik. Inte en destination jag vill åka till utan att kunna se trafiken på vardera cockpitdisplayn (dvs att både kapten o styrman kan följa trafiken från sin egna display).
Mekanikerna var dock inte intresserade och avlägsnade sig från planet, eftersom de gjort sitt. Jag meddelade per radio varför vi inte åker, om en stund kom en kille och frågade vad problemet är. Jag förklarade. 10 minuter senare kom en annan kille och ställde samma fråga, jag gav samma svar. Ännu en stund senare kom en tredje kille, ni gissade rätt, med samma fråga. Även han fick samma svar.
Det är mycket folk som vandrar av och an på trafikplattan,
mer än man som pilot vill ha där. Många förstår inte
heller att akta sig för flygen, och i synnerhet motorerna...
Slutligen fick vi besked om att de skulle låna en display från ett annat plan. Tyvärr lånades displayen från ett plan med annan software, så softan måste också uppdateras. När vi till slut kom iväg var vi nästan en och en halv timme försenade. Vi föreslog redan från start att de skulle låna en screen… men icke sa Nicke. Dessutom hade vi Japans försvarsminister med oss, så hade väl inte varit fel med VIP-behandling, nå japanerna är förstås tålmodiga…
På tal om VIP förresten. Det finns ett obegränsat antal VIP i Afrika. Det är bara att välja nästan vilken flight som helst och chansen är stor att man hittar en VIP ombord. Spelar ingen roll om det sen är presidentens sjunde kusin eller polischefens frus mammas svägerska. I synnerhet på de mindre flygfälten kommer de alltid med egen bil till planet och oftast i sista sekunden. Det är onödigt att försöka starta innan de är ombord, man får helt enkelt inte start tillstånd. Det har faktiskt gått så långt att nu finns det ytterligare en kategori, VVIP, reserverat för presidenter och dylika. När månne vi får se VVVIP…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar