söndag 14 september 2014

Lisää lentämistä

Nyt on tullut Länsi-Afrikkakin tutuksi. Viime viikolla pääsin tutustumaan Kameruniin kahdesti.
Lentotoimintakäsikirjaa (OM-A) opiskellessani löysin kohdan missä mainitaan viimeaikainen kokemus. Siinä sanotaan yksiselitteisesti, että jos et ole reittilennolla jossakin kohteessa viimeisen 12kk:n aikana, sinun täytyy käydä siellä kouluttajan kanssa tai sitten opsaamassa, eli jumpparilla. 
Kun kyselin tästä kohdasta, sain kuulla ettei pitäisi olla siellä. No mutta kun se on.

Ote työvuorolistasta.
Olen samaa mieltä ettei kohdassa ole juurikaan järkeä, koska siinä ei eritellä vaikeita ja helppoja lentokenttiä, se koskee kaikkia. Tämän mukaan et siis voisi lähteä uuteen kohteeseen, ilman koulutuslentoa. Kuinka moni on lentänyt esim Kajaaniin viimeisen vuoden aikana? Eli tämän mukaan pitäisi sitten olla kouluttaja mukana… Kenya Airways aloitti keväällä lennot Zanzibariin, muutaman vuoden tauon jälkeen. Mitäs luulette, ovatko kipparit käyneet siellä kouluttajan kanssa…
Sen sijaan että olisin saanut kehuja siitä että haluan noudattaa sääntöjä, sain periaatteessa haukut. Eli kyllä on hyvä noudattaa sääntöjä, muttei aina… Aahaa..

Olen tästä kohdasta kuitenkin yrittänyt pitää kiinni ja sen sijaan kysellyt että milloin muuttavat kyseistä kohtaa. Kuulemma työn alla… Välillä väsyy kuitenkin taisteluun tuulimyllyjä vastaan.
Alkuperäisessä työvuorolistassani oli merkitty Douala, Kamerun, lennoksi kouluttajan kanssa. ”Hyvä”, ajattelin, vihdoinkin homma rupeaa toimimaan. Koneessa minua oli kuitenkin vastassa normiperämies, eli kouluttaja oli poistettu lennolta ja tilalle laitettu perämies. Minulle ei tietenkään ilmoitettu, koska tietänevät etten olisi lähtenyt.

Lontoossa (simukeikalla), löysin plagiaattikahvilan.
Mutta kyllä olisivat voineet paremman nimen kuin
Stprbucks keksiä... ;-)

Koska kohde ei ole mitenkään vaikea, päätin kuitenkin lähteä (kyllä, rikoin sääntöjä!). Koska nyt olen käynyt siellä, sain tietenkin heti perään lennon samaan kohteeseen.

Lentäminen Kameruniin, ei sinänsä ole vaikeata, hieman erilaista kylläkin. Suuri osa lennosta on Kongon päällä, ja siellä radio toimii, jos toimii. Jos ei VHF:llä saa yhteyttä niin sitten HF:llä. Ehkä. Lähetysten laatu on sitten mitä on eikä aina saa lennonjohdosta selvää. Usein ei edes HF:llä kuule mitään. Näin ollen, paluumatkalla, lensimme melkein tunnin saamatta yhteyttä kehenkään. Se ei kerta kaikkiaan onnistunut, vaikka tasaisin välein yritimme. Taas uusi kokemus plakkariin, tuo HF:än käyttö. Eipä taida Flyben Empuissa sitä edes löytyä, busseista en tiedä. Normipäivä.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar