torsdag 16 maj 2013

To Nairobi and back


Kanske vi inte går helt till början, utan hoppar till nutid. Sitter på flygfältet i Nairobi i väntan på att flyget ska. Försenat. Så försenat att vi utan vidare missar förbindelsen i Paris, men där bokade dom om oss redan.
Den här resan har inte skett utan under helt smärtfria tecken…
Det börja hemma, när jag printade ut biljetterna, ett par tre timmar innan vi skulle till fältet. Jag råkade av en slump kolla in avgångstiden och market till min fasa att Kenia Airways ändrat vår bokning. I stället för bokningen vi kommit överens om och bekräftat, hade dom satt oss på ett tidigare flyg till AMS, ett som redan var på väg. Följande flyg ditåt var också redan på väg...
För den som inte är bekant med flygbranschen, så det att man inte dyker upp med sin bokade biljett innebär att samtliga bokningar på den biljetten raderas, försvinner ut i cyberrymden.
Vid det skedet gjorde vi som alla piloter gör i svåra situationer - panikerade. Ett par kraftiga örfilar av Ira lugnade ner mig och jag joinade på 80% av människor som snällt lyder order i krissituationer. Det är också möjligt att jag minns fel, eftersom jag för säkerhets skull satt mig sölv på håård malariaria kur. Jagh ttttttrorrr attt dhet ärr sjun-su-sjutt--åttende GT:n på gång. Hick.


På en söndag var det inte mycket annat att göra än att kolla att AMS-Nairobi biljetten ännu fanns kvar (det fanns den, det var skild biljett, puh), printa ut personalbiljetter till AMS på egen bekostnad och åka med det ursprungligen planerade flyget.
Det lyckades och vi kom fram, inte i business tyvärr för där var det fullt. Nu på vägen hem kan det hända att det finns en plats. Kanske. Men nu går jag händelserna i förväg. Däremellan ryms fyra dagar i Nairobi, första gången för Ira och i praktiken mig också (förra sommaren var jag också fyra dagar här, men dom gick till läkarundersökning, intervju, simulator o feber).

Egentligen borde vi vara hemma nu, meningen var att tidigt i morse flyga via AMS hem. Eftersom stjärnorna inte riktigt gynnat oss eller så stod sängen i fel riktning (feng shui), så gick det inte så. När vi igår, efter att ha varit igång hela dagen, sent omsider kom till hotellrummet, hade jag fått ett mejl, skickat på eftermiddagen. Där stod det kort och koncist att vi inte ryms med planet eftersom det är fullt och dom skuffat fram avfärden med ett dygn! Och jag som inte ens visste att vi reste med standby biljetter. Inga samtal, ingenting annat, ett mejl, kort och gott (gott som i ont då förstås).
Well, vad var det annat att göra än att lägga sig och se vad morgondagen skulle hämta med sig. Jag skickade bolaget förresten ett mejl innan jag lade mig, utan svordomar men jag berömde dom inte om vi säger så. Här sitter vi nu o väntar på det tre timmar sena planet som ska ta oss till Paris, eftersom det skulle gå ett halv dygn innan AMS-flyget. Nu är skillnaden bara 7 timmar, får se vad det blir på riktigt…
Men jag såg just polstjärnan, eller var det kanske Venus eller rent av Uranus, för Ira kom nyss med bisnessklass biljetterna så det blev upgrade. Trots att det såg mörkt ut på Kameruns bytesbänk, så ser det ljusare ut igen. Hell yeah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar