torsdag 20 juni 2013

Flying high (or not)



Kenya Airways Pride Center, eli Finnairiksi Koke (koulutuskeskus). Simulaattorit löytyvät viereisestä rakennuksesta, 737 sellainen ja tulossa on myös Emppusimu, jee.

Tämä on lähinnä lentäville.
Ja minä kuin luulin että Kiina oli hankala maa, siis mitä tulee lentämiseen tai siihen että saa lentää siellä. Otetaanpa alusta.
Mitä Kiinaan tulee sävelet ovat itse asiassa aika selvät. Lääkärintarkastus pitää läpäistä, se on tarkka mutta ihan läpäistävissä. ATP-teoriakoe pitää tehdä. Rekryfirmoilla on kysymyspankit, niitä opiskelemalla kokeesta pääsee läpi. Jos tietotaso on hyvä jo muuten, läpi voi päästä jo suoraan. Sitten tarvitsee ”enää” läpäistä tarkkari, no se onkin eri tarina… Kuitenkin, sen jälkeen koulutusta ei ole kovinkaan paljon vaikkei se kovin nopeasti etene.
Ja sitten on Kenia…
Perusteellista hommaa. Tässä käytiin läpi pelastuslautan
varustusta, kaikki eri vempeleet muuten katsottiin
tarkkaan.Vaaleat kaverit ja "Lawrence Fishburn" heidän
oikealla puolella ovat expat-kapteeneja, muut perämiehiä.
On siellä yksi nainenkin joukossa.
Lääkärintarkastus taitaa olla ainut homma joka on ihan normi. Ensiksi vuorossa on ATP-teoriakoe. Tähän asti ei ole selvillä onko tietopankissa kaikki JAA-kysymykset (n. 11.000), vai pienempi määrä, mutta JAA kysymyksillä mennään. Kaikkein hienointa on että vaikka kysymykset ovat JAA-ATPL kokeesta, JAA-ATPL lupakirja ei kelpaa sellaisenaan! No, opiskeluaikaa sentään on 1 kk, kunhan tietäisi mitä kaikkia kysymyksiä pitäisi opiskella. Lisäksi opettajat eivät halua kertoa tätä, koska silloin luokkaopetus olisi turhaa ja he ilman työtä. Aika loogista sinänsä… Seuraavaksi CBT-lle on varattu kymmenen päivää. Tätä opiskelua seuraa tyyppikoe, 217 kysymystä, mm. limitations osiosta ei saa tulla ainuttakaan virhettä. Haluavat siis testata tunnenko koneen jota olen lentänyt 5 vuotta? Kyseessä on liki täydellinen tyyppikurssi, koska simujakin on suunniteltu 4, no ok, tyyppikurssilla on 8 simua muistaakseni. Tähän muuten totta kai lisätään menetelmä harjoittelulaite.
Eikä tässä vielä kaikki. Muihin yhtiön vaatimiin maakoulutuksiin on varattu 4-6 viikkoa. Mukana on esim 10 päivän CRM-commander course, 10 päivää yhtiön menetelmiä, ditching harjoitus (joka muuten kesti melkein pari tuntia kun kaikkien piti näyttää että osaavat uida liivit päällä ja meitä oli yli 20…PS. Vesi oli n 20 astetta, ei tullut kuuma), ym yhtiö krääsää. Käytännössä käymme läpi kaiken saman minkä yhtiön uudet perämiehetkin. Kokonaisaikaa tähän on varattu liki 4 kuukautta, eli syyskuun lopussa toivottavasti ”jo” lentämässä.
Ryhmä rämä ATP-teorioita opiskellen.
Vasemmalta: Richard (Ghana), Alessandro (Italia, oliko vaikea
arvata...), Paolo (jepp, sama paikka), Vincenzo (juu), mä ja
oikealla Renito (Brasilia). Tumma kaveri edessä on
Majuri John Ngigi. Lisäksi löytyy kaksi kolumbialaista
kaveria, jotka ovat kuukauden edellä ja jo läpäisseet
kokeen...
No, palkkaa toki maksetaan koko ajasta, mutta kyllähän on resurssien tuhlaus käynyt muutaman kerran mielessä… No, askel kerrallaan, tällä hetkellä ATP teoriat vuorossa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar