torsdag 6 juni 2013

below the belt



Första veckan börjar vara till ända. Har det varit jobbigt? Nej. Har det varit nyttigt? Inte särskilt. Har jag lärt mig något nytt? Åtminstone idag. Idag gick vi nämligen igenom säkerhet och risker inom flygbranschen. Jag trodde att ämnet var bekant och visst var det så, till en stor del. När instruktören sedan gav exempel på händelser, fick jag mig en tankeställare…
Först fick jag frågan, vad gör du om ni ska starta och du får höra att nån ministers fru har varit hos frissan, men hon är på väg? Enligt tidtabell borde starten vara nu. Det var lätt, vi sticker, sa jag. Icke sa Nicke. Ministrar och andra viktiga personer kan faktiskt hindra planet att starta i många afrikanska länder. De ringer helt enkelt upp flygledningen och ger order om att planet inte får starta. Då startar du inte. Enkelt? Visst…
På en annan flygning till Syd-Sudan: Under mellanlandningen där lyckades kaptenen förolämpa markpersonalen. Det slutade med att han var tvungen att fly in i planet och låsa in sig i cockpit, annars hade han blivit pryglad, helt i ordning med de lokala bestämmelserna. Jag skrattade tills jag fick höra att Kenya-Airways ännu också flyger dit, med Embraeren…

Undervisningsstilen är annorlunda också. Instruktörerna kör med hotelser och emellanåt ganska råa medel för att få budskapet hem. Vi såg bl.a. bilder på ett lik. Det var en kines som föll från 10m när byggställningen säckade ihop och han hade inte spänt fast sig som man skulle. Ansiktet var täckt men annars låg han intill byggställningen. Effektfullt? Jo. Pedagogiskt? Hmm…


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar