onsdag 1 januari 2014

Happy New Year!


Mi casa es su casa. Fast det ser bättre ut än det var...
En stillsam hälsning från det tropiskt varma Malindi. Dagstemperaturen 30-32 grader, sjunker kanske till 25 grader på morgonnatten. Jag hör någon i det mörka och råkalla Finland nu sucka och säga: Tänker han faktiskt klaga på värmen? Nejdå, det tänker han inte. Tänkte bara att ni ville veta… Dessutom finns det luftkonditionering på rummen.
Innan det är dags att avsluta det inte så flygrika året tänkte jag komma med en observation, om trafiken igen. Här i Malindi kör bilarna i ett helt annat tempo, de enda som kör om är säkert Nairobibor (liksom undertecknad…). Tuk-tuks och motorcyklar trängs på de relativt smala vägarna och ser inte ut att ha bråttom nånstans, nå i hettan här förstår jag det så väl. Livet går liksom pole pole (långsamt på swahili). Lite onödigt mycket italienare finns här, man klarar sig faktiskt bättre här på italienska än engelska och det är inget skämt.

Vår nya bil.
Observationen ja. Liksom i Nairobi, har man här ingen aning om varken hur man riktar bilens strålkastare eller hur man bör använda helljus. Nån annan slutsats kan man inte dra när man kör om kvällarna. Minst hälften av bilarnas lampor lyser rakt i ögonen. Det hjälper föga att blinka med helljusen, hela en bil släckte helljusen tack vare det. Jag antar helt enkelt att ingen berättat något om det i bilskolan (heh, jag skrattar åt hela begreppet bilskola), så få förstår säkert inte varför vissa bilars ljus bländar och andras inte. Elementärt min käre Wåttson, men så är det här i Aferika som min gode vän Tommy Pohjola skulle säga (Aferika alltså, inte Wåttson). Må det nya året bli bättre än det förra! Som trots allt inte varit dåligtJ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar